MJK catre NAB. 4

eu am arborat coroana comtală și desfid pe toți

 

Din București

Miercuri, 16 noiembrie [1906]

Dragă Amice,

Am primit de la tine o scrisoare care mi-a făcut o plăcere enormă. Credeam că mă uitaseși, că plăcerile Parisului , răpindu-te în vârtejul lor, te-au aruncat peste o Manon, peste o Marquisettă. De când ai plecat tu, am avut o serie întreagă de neplăceri, mai ales politice. Cabinetul s-a remaniat, Dissescu a intrat în cabinet. M-am propus șef de cabinet, m-a susținut toată lumea, tata a depeșat urgent, în sfârșit am răscolit cerul și pământul. Dar mă trezisem prea târziu, locul era dat lui Cămărășescu. Or, șansele de a fi șef sub conservatori le pot considera ca nule. Mă propun zilele astea la junimiști, la Nicu Filipescu care mai curând sau mai târziu trebuie să se împodobească cu un minister. Altă soluție politică nu găsesc. La drept vorbind cu liberalii nu pot merge. Regele e pe dric. Ce fericit ești, dragă amice, că poți trăi departe de această țară nenorocită. Eu nu dezesperez, am câteva planuri illustrissime și nici un revers nu mă poate abate. Am devenit cam mizantrop. Ce combinație o fi având Hortense P… la Paris de zboară în auto. Mi se pare că am zărit-o și eu aci într-un auto luminat electric. În curând vei vedea pe Pomadin care n-a plecat încă. Eu sunt trist, foarte trist, vegetez oribil, caut parale, e un dezastru. Tata e pe cale de a se împăca definitiv cu mine, de primăvară cred a mă putea mișca în străinătate o lună ½, două. Cine sunt D-rele Cantacuzène? Adevărat că sunt niște demi-mondaines, des fines mouches d’or? Alexis Catargi a compus o operă Enoch Arden care se va cânta la București. E un mare muzicant, ca Bellini. Eu am arborat coroana comtală și desfid pe toți. Mă voi retrage iar din circulație. Pr. Albert Ghica, regele Albaniei, e în mare dèche, am auzit că are să-și pună coroana și sceptrul amanet la Muntele de Pietate. Ca amoruri o duc prost și cum sunt à bout, trebuie să pelotez o bonă. Caut pe Mme Ionescu și n-o găsesc. Aci conservatorii sunt pe ducă, eu mă bucur, jubilez. Lucă Sturdza și-a dat demisia din postul de șef de cabinet, Vlădoianu are niște ponturi mari. Acum am aflat că făcea curte Domnișoarei Chamberlain. E un mare ipocrit, eu mă fac că nu înțeleg nimic. Încolo ducem partidă dublă și suntem veșnic impreună. Rosnovanu s-a cununat. Radu V. e dezgustat. G.V. Bibescu susține că blazonul lor e de la 1400 (horreur! horreur!). Cu aceste mizerabile cancanuri îți răspund, dragă amice, la acele lucruri ce-mi scrii și cari mi-au făcut să-mi vie apa la gură ca la un setos de lux şi plăceri. Așteaptă-mă să viu și eu. Bonne chance și energie. Mai scrie-mi tot la „Capșa”, am un garçon fidel. Au revoir și bonne chance. Cel din urmă boier, ca un frate,

comte Mathieu-Jean Caragiale


Etichete: , ,

15 răspunsuri to “MJK catre NAB. 4”

  1. lilja Says:

    „Rosetti and Eugen Lovinescu later recounted an unusual incident sparked by the event: Iancu Vulturescu, a friend of Caragiale’s and frequenter of Casa Capşa, looked intensely upon the dead body as he was paying his respects; later in the evening, he committed suicide in a hotel room.”

    the event=moartea lui Mateiu

  2. we Says:

    @llja, uite aici: https://yistamate.wordpress.com/2008/08/05/sa-punem-liniuta-intru-mai-marea-glorie-a-marelui-mateiu/

    @m, m-ati facut curios cu Mateiu Caragiale. am aici doar cartea lui Iovan – am cumparat-o just in case, prin 2008-2009, cand am inceput sa iti citesc posturile despre MC. merita citita? sau e pierdere de vreme? parca a fost si premiata (& tu mentionezi dspr asta). dar in fine, premiul nu inseamna in mod automat ca e si buna.

    mi se pare interesant, dar si disheartening, ca am sarit direct la dandies and such. o cultura ajunsa la crepuscul dar fara sa treaca printr-o zi completa.

  3. mulliganoglu Says:

    am tot cotelit in jurul subiectului mult timp. nimic. mister total.

  4. mulliganoglu Says:

    hm… daca nu ai citit scrisorile si jurnalul comitelui de Karabey, mai bine nu. Iovan a imbinat mecanic fragmente mateine cu fraze chinuite a la Mateiu, dar contrastul e prea mare pentru ochiul ager si cunoscator. sunt convins ca daca s-ar face un experiment in care un vorbitor bun de romana ar sublinia partile care i se par stralucitoare din cartea asta, ele ar fi tocmai cele ale lui Mateiu.

    in ce priveste dandyismul lui Mateiu, mi se pare o eticheta comoda si atat. nu intru acum in detalii. in ce ne priveste, n-am sarit direct la dandies. nu au fost multi principi apuseni care sa fi fost atat de luxati si invatati precum un Ienachita Vacarescu. mi se pare ca nu folosesti grila corecta pentru a masura cultura romana. noi am avut alte ritmuri si alte vaduri. cultural, suntem o ramasita a Imperiului Bizantin, d-aia dupa caderea imperiului s-a schimbat stema tarii, acvila valaha catarandu-se in varful pomului sustinut de cei doi lei ai Bizantului (nova plantatio). deci dublu crepuscul.

  5. MJK catre NAB. 4 (via Saboteur) | Ado Feck Says:

    […] MJK catre NAB. 4 (via Saboteur) eu am arborat coroana comtală și desfid pe toți   Din București Miercuri, 16 noiembrie [1906] Dragă Amice, Am primit de la tine o scrisoare care mi-a făcut o plăcere enormă. Credeam că mă uitaseși, că plăcerile Parisului , răpindu-te în vârtejul lor, te-au aruncat peste o Manon, peste o Marquisettă. De când ai plecat tu, am avut o serie întreagă de neplăceri, mai ales politice. Cabinetul s-a remaniat, Dissescu a intrat în cabinet. M-am propu … Read More […]

  6. lilja Says:

    da şi nu-i frumos? mister total…

    eu din c citesc p la tne, mă simt absorbită d Mateiu, provoacă fascinaţii. şi mă mir teribil. a şi încă ceva: parcă e ceva c îţi scapă d la el, mereu şi mereu
    nu ştiu şi-o fi conturat el chestia asta?…

    auzi, vreau s t întreb ceva, da’ nu ştiu dc pot aici. e ceva mai personal şi dc ai răspunde favorabil întrebării, nu ştiu dc vrei s vdă toată lumea. anway e vba despre… nci nu ştiu cum s criptez… despre anumite stări cerebrale… pot s t întreb mai multe despre asta, da’ într-1 e-mail, ceva? eu pot vbi şi aici, da’ mă gândesc la tne, poate n-ai chef s fii expus :) …

  7. mulliganoglu Says:

    da, asa e: tot timpul sunt linii nerezolovate, ca sa folosesc limbajul spectrometristilor. genul asta de… fascinatie, insa, poate fi primejdioasa, te duce in locuri pentru care nu multi sunt pregatiti.

    ma poti intreba pe email, desigur.

  8. gg Says:

    buckule,iti dai seama ca in curand vom fi convoyvozi,ca sa zic asa:)
    cu un mandru voyvod in fruntea noastra(sau vo voyvoada,roberta anastase gen),haha!
    ag-db-tr-gr-il-ph

  9. mulliganoglu Says:

    cred ca trec la ortodocshi sa pot sa ma rog bazat pentru potop, sa spele jegul vlax

  10. we Says:

    ti-ai reinot globul:) arata misto astea de jos.

    1. nu, nu am citit. pp. ca le gasesc pe net, desi nu imi place sa citesc texte lungi pe ecran. sunt f. old school:) poate le voi cumpara cu proxima ocazie in Ro., sau le comand pe web. am gasit un serviciu din canada, nu au cine stie ce, dar pe mateiu il au.
    cum l-ai numi atunci pe mateiu? te intreb nu de florile marrului, ci pt. ca imi pare o personalitate extrem de interesanta.

    2. ce continuitate vezi tu in secolele XVI-XVII ca sa duca la mateiu? aia scriau in slavona pana la urma si saracul Ienachita scria o gramatica a lib. romane – ca sa realizezi ce jale era pe teren. era nevoie, deci, la 17XX, de o gramatica romana, chiar si in slavona, oare de ce?

    3. cred ca stii care e „grila” mea – cea a paradigmei invingatoare de la 1600 incoace. pana si turcii au aderat la ea, prin ataturk (ca tb. tinuta si acu’ cu forta, asta e alta pb.).
    eu ma uit la fapte, cat mai goale de interpretari: drumuri? armata? sistem unitar de taxare? lupii din baragan (cand au fost starpiti?) cale ferata? noi am facut-o in Valahia (nu)? cate scoli erau? ce se preda? ce se intampla cu cei care faceau o scoala?
    fa-ma mecanicist, reductionist, asa e, asa sunt. plec intotd. de la fapte si dupa aceea ma uit la interpretarile lor.
    si vorbind despre fapte: cat stiu din istorie, toate popoarele, tarile, care s-au batut pt ele au castigat ceva, chiar daca au fost invinse temporar pe campul de lupta. noi, cand am renuntat la lupta, am inceput sa pierdem…

  11. mulliganoglu Says:

    merci, merci! :)

    1. nici iw nu pot sa citesc mult de pe ecran. chestia e ca Jurnalul si scriosrile nu prea se gasesc, iar Opere aparut in 2001 la Univers Enciclopedic e destul de rar. oricum, daca te intereseaza, asta e de baza:
    http://www.universenciclopedic.ro/shop/12-opere-fundamentale/opere-3

    eu l-as numi boyard des boyards, ultimul print vlaxo-bizantin

    la restul nu-ti raspund acum, sunt intr-o stare sufleteasca mizerabila, sunt tentat sa-ti dau dreptate, ba, mai mult, sa adaug si eu cate ceva. dar n-ar fi cinstit fata de Mateiu si Vlad III, asa ca ma abtin acum.

  12. lascaris Says:

    un potop ar fi milostenie, dar noi (poporul roman) trebuie sa rabdam consecintele prosiei si lipsei de verticalitate

  13. we Says:

    arboreaza coroana comtala si desfide pe toti

  14. mulliganoglu Says:

    uite c-a venit si potopul. astept la chindie ploaia de stele.

  15. mulliganoglu Says:

    pai sa ma var in compleul mov

Lasă un răspuns

