misterioasa stema din Sinaya; ep.1

provocarea lui Lascaris

am gasit doar stema Florestilor in lucrarea lui Lecca: „scutul taiat orizontal in doua, deasupra pe camp de argint un leu ridicat, tinand in labe un trandafir cu ramuri; jos, pe fundal azur un vultur cu aripile intinse, colorat natural, cu o cruce in cioc”

o reproducere slaba de pe un sigiliu- D.Cernovodeanu:

crucea decupata ramane nelamurita

oricum, cateva revelatii rasfoind lucrarea Familiile boieresti romane: expresii din Lecca folosite de MJC („suta a xvi-a” gen) sau insemnarea laterala de mare importanta: Grofinele Balacence- una intalneste pe drum un capet, il suie in radvan si se marita cu el facandu-l Balacean

nu sugeram decat ca MJC s-a inspirat din lucrarea lui Oct.-G. Lecca pana la a prelua expresii

Etichete: , ,

24 răspunsuri to “misterioasa stema din Sinaya; ep.1”

  1. lascaris Says:

    Desi Mulliganoglu si Zaza cunosc istoria generalului Ion Florescu, voi reproduce pasajul din O.G. Lecca pentru a inchega oarecum dezbaterea noastra:
    “Din vornicul Manolache Florescu, decedat la 1854, al doilea fiu al vornicului Ion Florescu si fratele lui Iordache, se desparte, prin copii sai, o alta ramura. El fu insurat cu Tinca Faca, avand urmatorii copii:
    1. Generalul Ion Em. Florescu, insemnat om politic si militar, nascut in 1819 si mort in 1893, 22 mai, la Paris. Dupa ce a studiat la colegiul Sf. Sava, facu scoala de stat-major in Paris. Intors, principele Bibescu il insarcina cu organizarea armatei. In 1854 face campania Crimeei ca colonel, atasat pe langa armata rusa. Dupa Unirea Principatelor (1859) e ministru de razboi. Mai e apoi in 1862-63. In 1865-66 e ministru de interne si lucrari publice; iar din anul 1871 pana in 1876 e iarasi ministru de razboi, reorganizand admirabil armata tarii. In 1876 deveni prezident al consiliului pentru scurt timp, dupa care venind un guvern liberal, i se refuza participarea la razboiul pentru independenta, decizandu-se si darea in judecata a fostului guvern. In 1890, Florescu e ales prezident al senatului, iar peste un an prezida un cabinet conservator, care tine cateva luni. Retras in strainatate in 1891, muri acolo peste doi ani. Generalul de divizie Ion Florescu a publicat mai multe uvragii militare, etc.
    El a fost casatorit: 1. cu Printesa C. Bibescu si 2. cu Alina Stirbei.”(Octavian-George Lecca, Familiile boieresti romane, Ed. Libra, Bucuresti, p. 293-294).
    Se confirma si se justifica astfel povestea pe care am prezentat-o anterior. Alina Stirbei, casatorica cu generalul Florescu, a dispus construirea capelei pe domeniul familiei de la Sinaia. Din pacate nu am reusit sa gasesc blazonul familiei Stirbei, dar asa cum a zis si Mulliganoglu, crucea probabil provine de la aceasta familie, blazonul din poza fiind combinarea armelor celor doua familii(Florescu si Stirbei).

  2. Zaza Says:

    Gata. Am răvăşit şi eu prin Lecca. În rezultate diverse.

  3. Mulliganoglu Says:

    nu gasesc o stema curata a Stirbeylor. numai amestecuri de mobile de pretentiune (acvila valaha) sau infieri (capriorul cu stea al Bibestilor).

    rog help!

  4. Zaza Says:

    Hm.Şi eu am o problemă cu jegul de stemă al Podgoriilor actuale.

    O să mă uit şi în Enciclopedia României. Diseară. Dar nu ştiu dacă o să găsesc ceva.

    Cernovodeanu, nimic?

  5. Mulliganoglu Says:

    in Cernovodeanu am gasit doar stema infiatului Bibescu (in sef acvila, in fess tricolorul si jos: dextra-chevronul, senetra-cartea de aur). am tot cautat pe net si nimic. ma innebuneste treaba asta.

  6. Mulliganoglu Says:

    acvila asta in talpa tre’ sa aiba un inteles. probabil ca folosita altfel ar fi creat confuzii. cu siguranta Floreasca nu era mostenitoare, altfel armele Florescu ar fi fost puse, in centru, peste cele ale Stirbeylor. poate combinarea simpla, in pal, a armelor celor doua familii ar fi produs un scut interpretabil. dar asta nu se lamureste daca nu stim care-s armele Stirbey si ce e crucea aia greaca decupata.

  7. Zaza Says:

    Uf, fără spor. N-are nene nimenea permis de intrare la BAR?

  8. lascaris Says:

    Descendentii in viata ai Stirbeilor nu or avea adresa de email? Sa ne spuna chiar ei, sau astia sunt prea ocupati cu vanzarea castelelor si celorlalte proprietati imobiliare ale familiei? Tot cautand pe internet am aflat despre graba cu care mostenitorii vand proprietatile proaspat retrocedate, unul din cumparatori, am inteles, ca ar fi un dezvoltator imobiliar ce are intentia construirii unor blocuri inalte pe terenul aferent palatului din Bucuresti (pe care, de altfel, si l-ar dori daramat).

  9. mulliganoglu Says:

    pai, din cate vad io, singura sansa e sa le scriem celor de la podgoria olteneasca- chestie cat se poate de nelalocul ei, se intelege. dar ar fi misto un raspuns d-ala in afacereza (cazul optimist).

  10. Zaza Says:

    Hai, te bagi?

  11. Mulliganoglu Says:

    m-as baga, da-s prins in tot felul de sclavii in perioada asta. oricum, un cuvant, doua, pot pentru ca sa aduc, daca se potriveste.

    as ruga-o pe domnia ta pentru modelat scheletura cel putin.

    oricum, ne vom prezenta ca niste ‘impatimiti ai heraldicii’ si ‘vasali ereditari ai familiei Stirbey’, d-astea.

  12. lascaris Says:

    Vasali ereditari – asta imi place.

  13. Zaza Says:

    LOL, cred că putem să scriem şi că suntem filatelişti. Sună fin.

  14. mulliganoglu Says:

    acu’ am vazut ca armele Florestilor sunt graitoare. ma gandeam la leul care parca a smuls trandafirul din glastra Rossetilor (alte arme graitoare).

    in ce priveste scrisoarea, o propunere de intro:

    Stimati domni,

    Ca reprezentant al Societatii de Raspandire a Stiintei si Artei Heraldice in Romania „Amicii Scutului’ etc. etc.

    ma rog, putem sa-i zicem si Scoala Populara de Heraldica

  15. Zaza Says:

    Hahahaha! Şoapta cartierului, bă!:)

  16. Wandering Elf Says:

    wild guess. leul ala nu pare sa aiba 2 aripi? deci, nu ar fi un fel de grifon? s-a folosit grifonul, sau vreo alta specie de leu inaripat in heraldica valaha?
    planta aceea pare sa aiba 2 flori. ce trandafiri tind sa aiba asa ceva? si…sigur e trandafir?
    sunt 9 raze in steaua aia. am numarat de 3 ori:)

    misto, intr-adevar, osprey publishing. am aruncat un ochi si cred ca o sa comand 1-2 carti. eu am piticul cu antichitatea/bizantyum.

  17. mulliganoglu Says:

    sigiliul e prost mesterit. e un leu heraldic cam deformat, semirampant/semipassant. trandafirul area floarea cat tulpina. steaua e coroana de conte (ai dreptate, coroana simbolizeaza steaua- Soarele), varianta frantuzeasca si central europeana- englezii baga si niste frunze printre raze.

    pe blogul lui lascaris gasesti o lucrare in piatra curata, bine facuta.

    osprey ruleaza si hartile bataliilor sunt absolut fantastice.
    iti recomand marile batalii din sengoku jidai, macar pentru anecdote, daca nu te intereseaza istoria militara japoneza: Sekigahara, Nagashino si bataliile de la Kawanakajima (Takeda Shingen vs. Uesugi Kenshin)

  18. inraspar Says:

    Mulliganoglu,am facut o copie dupa Grecianu…Rapid n-am descoperit nimic,daca doresti ti-o pot trimite la o adresa oarecare.

  19. mulliganoglu Says:

    multumesc frumos, In raspar! sper ca voi avea sansa sa ma revansez.

    copia e electronica? daca da, foloseste, te rog, adresa de e-mail: oda_baku@yahoo.ie

  20. inraspar Says:

    Ehe,ce copie electronica,daca ma apuc sa scanez voi termina la anul pe vremea asta(fara sa mai fac si altceva).Iti pot trimite o copie prin posta traditionala,daca ai curajul sa imi dai adresa unui var sau a unui vecin (la fel voi proceda si eu,ca sa nu ne deconspiram faimoasele identitati).

  21. mulliganoglu Says:

    ti-am trimis o adresa. multumesc frumos!

    p.s. la mine nu e nimic de deconspirat, sunt nimeni si n-am nimic: idealul zen-buddhist

  22. inraspar Says:

    Era ironica ideea cu identitatile, singura diferenta notabila e ca eu am o carte…O sa ma ocup luni de trimitere.

  23. Mulliganoglu Says:

    incercam si io glumite (nu prea reusite)

    multumesc!

  24. inraspar Says:

    Nu,cu glumele stai bine,uneori prea bine…
    Cu placere!

Lasă un răspuns

